Beställ från eget användarkonto

Observera att du bara kan beställa material som förvaras på Stadsarkivet Liljeholmskajen.

Du kan beställa hemifrån eller från annan plats genom att logga in med ditt användarkonto innan du börjar din beställning i Nationell Arkivdatabas (NAD).

Du kan skapa ett eget användarkonto till Riksarkivets digitala tjänster. Du skapar ett eget konto i Riksarkivets webbutik. Klicka på Logga in uppe till höger på sidan och följ anvisningarna för att skapa ett användarkonto.

Logga in med eget användarkontoNationell Arkivdatabas (NAD) genom att klicka på Logga in uppe till höger på sidan och följa anvisningarna.

Börja din beställning genom att söka fram det arkiv du är intresserad av i Nationell Arkivdatabas. Markera den serie eller den volym du vill beställa. Knappen Läsesal dyker upp för material som du kan beställa till läsesalen. (Observera att arkivmaterialet kan vara förtecknat på olika nivåer – arkiv, serie eller volym – vilket innebär att knappen kan dyka upp på olika nivåer. Vill du se alla nivåer ska du titta till vänster i vyn och klicka på plustecknet som finns till höger om arkivets serier, då blir även volymnivån synlig.) När du klickar på knappen Läsesal så flyttas din beställning till kundkorgen uppe till höger på sidan.

Du kan beställa maximalt fem enheter per beställning.

Klicka på kundkorgen uppe till höger när du är klar med din beställning så att du kan se din order. Om du har beställt material som inte är förtecknat på volymnivå så behöver du komplettera beställningen i kolumnen Volym med en närmare beskrivning av det material du vill beställa, ex. ”Protokoll”. Om du inte har kompletterande uppgifter kan du skriva ”Vet ej” i kolumnen.

Om du inte hittar det du vill beställa i Nationell ArkivDatabas (NAD) kan du försöka beskriva det med egna ord i rutan Övriga önskemål. Där kan du också ange annat som kan vara bra för personalen i läsesalen att veta inför ditt besök. Observera att svarstiden är längre vid beställningar som skickas in via rutan Övriga önskemål. Det är kostnadsfritt att beställa material till läsesal, men för mera omfattande eftersökningar kan det tillkomma kostnader. Information om eventuella kostnader meddelas alltid till dig som beställer.

Ångrar du en rad i din order kan du radera den genom att klicka på papperskorgen i slutet av raden.

Välj besöksdatum genom att klicka på kalendern och välja det datum du vill besöka oss. 

Om du vill radera hela beställningen klickar du på knappen Radera nere till vänster.

Avsluta din beställning genom att klicka på knappen Skicka. Du får ett e-postmeddelande som bekräftelse på din beställning.

På din bekräftelse finns ett unikt ordernummer. Skriv ut kvittensen eller notera ordernumret på annat sätt så att du kan hämta rätt beställning i läsesalen.

Din beställning kontrolleras nu. Du kontaktas via e-post när beställningen är godkänd, behöver kompletteras eller måste avslås. Vill du ha kontakt med handläggare kan du helt enkelt svara på e-postmeddelandet.

När din beställning är godkänd är du välkommen att besöka läsesalen för att ta del av din beställning. Kom ihåg att alltid ha koll på ditt ordernummer så att du får fram rätt beställning!

Uppdaterad